vrijdag 20 december 2013

Merry Duckmass & a Frozen New Year

Heey Frozen Duckies, en welkom bij alweer de derde blogpost. Ook zo vlak voor de feestdagen krijgen jullie nog een update van onze game. Er is in de afgelopen weken natuurlijk veel bijgekomen en veranderd qua features in onze game R.U.L.E.

Maar wat is er dan zoal veranderd? Een aanpassing die op het eerste gezicht opvalt, is het perspectief. De vorige versie van de game bevatten nog een top-down perspectief, maar op dit moment hebben we een veel meer awesome perspectief. Je ziet de wereld namelijk een soort schuin. De game is nog steeds 2D, maar het is geen rechte projectie van bovenaf. Nu kunnen de spelers, de enemies en de projectiles ook voor en achter muren langs vliegen en lopen. De collision detection is hierdoor niet heel veel moeilijker geworden, wat deze werkt achter de schermen nog steeds met het top-down perspectief. Over collision detection gesproken, ook de enemies lopen nu niet meer door de muren heen. De rode enemies vinden hun weg nu d.m.v. onze nieuw toegevoegde pathfinding en steering.


Zie hieronder een awesome filmpje ter demonstratie van onder andere het perspectief.


Zoals te zien in de video zijn er ook coole explosies toegevoegd. Deze explosies zien er zo cool uit door de particles, die ook nieuw zijn! Ook hebben we alt fire toegevoegd. Tijdens het afvuren van deze en andere projectielen zul je merken dat we nu ook epic geluidjes hebben, voor zowel de explosies als de kogels. Bij het afvuren van kogels kan nu ook beter gericht worden, dit wordt medemogelijk gemaakt door een pointing laser. Een andere nieuwe feature is de screenshake. Als de alt fire een muur of een enemy raakt, explodeert deze waardoor er een screenshake plaatsvindt. Ook de doodgaan animatie van de speler is toegevoegd, en de doodgaan animatie van de enemies is aangepast. Deze animaties zijn nu super smooth! Ten tweede is er een spawn animatie van enemies gemaakt. Hierdoor faden enemies in aan het begin en tijdens een wave. Over waves gesproken, elke wave bestaat nu uit drie groepen van enemies. En na elke 3 waves begint een nieuw level.

Een andere nieuwe feature die gelijk opvalt bij het starten van de game, zijn de menu’s. Zo hebben we een startmenu, een optie menu en een pauze menu toegevoegd. Deze menu’s hebben opties zoals spelen in fullscreen of in windowed mode. Ook kun je de particle dichtheid aanpassen, en d.m.v. sliders kun je het gewenste muziek en geluid volume kiezen. Verder is er een optie op rumble aan of uit te zetten. Aan het einde van game, wanneer het game over is, verschijnt het highscore menu. In dit menu kan de speler zijn naam invoeren, als hij een plek in de lijst heeft bemachtigd. Deze highscores kunnen ook vanuit het startmenu bereikt worden. Verder zijn er meerdere highscorelijsten toegevoegd, zoals singleplayer en multiplayer. De highscore lijst bevat meerdere lijsten omdat we ook verschillende modi hebben toegevoegd, echter zijn deze nog niet ge├»mplementeerd. Deze modi zijn singleplayer modern, singleplayer carnage, singleplayer classic en multiplayer modern. Van deze modi hebben we tot nu toe alleen singleplayer modern en multiplayer modern ge├»mplementeerd.

Midterm presentatie:
Afgelopen woensdag was de midterm presentatie. Tijdens dit event was het de bedoeling om aan andere teams en de begeleiders te laten zien wat je zoal hebt uitgespookt de afgelopen weken. Dus ook Frozen Duck Games gaf hier een presentatie. Eerst vertelde onze eigen Herman en Victor iets over de progressie en de toekomstige plannen van het project. Dit werd vervolgd door een demo van de game. Na afloop van de 5 minuten durende presentatie, konden er vragen worden gesteld door het publiek. We werden o.a. gecomplimenteerd door Jeroen Fokker voor onze collision detection.

Teambuilding:
Gisteravond vond er een epic battle plaats tussen de props en de hunters. Ondanks alle rondvliegende kogels en gewelddadige crowbars, ging de overwinning toch over het algemeen naar de props. Nu hebben we het hier natuurlijk over de game prophunt! Gisteravond deed Frozen Duck Games aan teambuilding door gezellig samen te gamen. Na prophunt werd de strijdbijl nog niet begraven, en werd er wraak gezocht in de gamemode Murder. Blijkbaar schuilen er extreem sneaky murderers onder de Frozen Duck Games teamleden.
PS. Voor iedereen die nieuwsgierig naar de verloop van zaken tijdens onze vergaderingen. Hier volgt een foto met Victor’s extreem rechte handschrift. Plus een vurige discussie tussen Herman en Toby, die klaarblijkelijk is gewonnen door Toby met 99-1. 

Victor's fantastische aantekeningen
Dit is alweer het einde van deze blogpost. Frozen Duck Games wenst iedereen alvast een fijne kerst en een Gelukkig Nieuwjaar. See you next year!

-Frozen Duck Games

Geen opmerkingen:

Een reactie posten