vrijdag 24 januari 2014

I can see the ending!

Heey iedereen, en welkom bij alweer de laatste blogpost van Frozen Duck. De tijd tikt door en de deadline komt steeds dichter bij, dus ook Frozen Duck Games is bezig met het afronden van het project. Natuurlijk zijn er afgelopen twee weken weer vele features bijgekomen. Maar allereerst, aanschouw het (voorlopige) geweldige ontwerp van ons gamedoosje.




Het ontwerp is gemaakt door onze eigen Victor. En zoals te zien op de foto, zijn er weer nieuwe enemies aan onze game toegevoegd! Voorheen hadden we alleen nog maar de Grunt en de Enforcer als enemies. Maar nu hebben we nog vijf nieuwe enemies toegevoegd. Namelijk de Spheroid, Quark, Tank, Hulk en Electrode. 

Hulk
Enforcer
Grunt
Tank
Quark 
Spheroid
Electrode







De enemies hebben ieder hun eigen gave. Zo volgen de Grunts, Hulk en Tanks de player. Maar Hulks zijn onverwoestbaar, en stalken je dus de hele wave door! Dit betekent dat ze ook niet te hoeven worden vernietigd om een wave of level te halen.

Spheroids en Quarks zijn rondvliegende enemies, die andere enemies spawnen. Zo worden Enforcers gespawnt door Spheroids en Hulks door Quarks. De Hulks en Enforcers vuren bullets af op de speler. De bullets van de Hulk zijn bouncing bullets, dit wil zeggen dat ze terugkaatsen tegen muren. Deze bullets zijn hierdoor lastig te ontwijken.

De electrode is de enige stilstaande enemy. Zodra je tegen een electrode aanloopt wordt je ‘ge-elektrocuteert’ en verlies de player een leven. Overigens een andere nieuwe feature van R.U.L.E. is het terugkrijgen van levens. Elk level krijgt de player weer een nieuw leven erbij. Hierdoor is de game wat makkelijker en speelbaarder dan voorheen. Daarbij is ook de Difficulty wat omlaag gezet. Level 1 uit de vorige versie is nu vergelijkbaar met level 4.

Niet alle enemies spawnen overigens al vanaf level 1. In level 1 spawnen alleen nog maar Grunts en Electrodes. Pas vanaf level 2 spawnen er ook Hulks en in level 3 Spheroids en dus ook Enforcers. Als allerlaatste spawnen de Quarks en Tanks, vanaf level 4.

Een andere awesome nieuwe toevoeging aan R.U.L.E. zijn mensen. Deze kun je redden en hiermee extra punten scoren voor een hogere highscore! Er bestaan twee soorten mensen, de fleeing human en de wandering human. De namen spreken voor zich. Er is alleen één nadeel. Je kunt ze ook raken met je wapen. Dus als je in een evil-bui bent, kun je leuk mensen afslachten. Elke keer als je een mens killed verlies je echter punten, en je hoort een beangstigende doodskreet. Kijk trouwens ook goed naar de shirts van de human-sprites. Jawel, een broccoli en een eend!

Emo - Wandering human
Girl - Fleeing human



Zoals je in de video van de vorige blogpost kan zien, waren de pick-up sprites van de wapens niet erg goed zichtbaar. Maar daar is verandering in gekomen. Door onze nieuwe wapen sprites, gemaakt door onze eigen Wouter. De pick-ups zijn niet alleen fancier gesprite, maar hebben ook een glow over zich heen. En op het moment dat je een nieuw wapen oppakt, is er een nice effectje. Bovendien kun je nu zien welk wapen je op het moment vast hebt. Links onderin het scherm wordt dit weergeven samen met een balkje dat aanduidt of je de altfire al hebt gebruikt.

Niet alleen de sprites zijn epischer, maar de ook de soundeffects zijn nieuw. Elk wapen heeft nu zijn eigen soundeffect. De lightsword is overigens totaal veranderd. Voorheen zag het eruit als een normaal zwaard, maar nu is het meer een soort van lightsaber. De lightsword heeft in de nieuwe versie een altfire. *lightsword is happy* :> De altfire is een spin, waardoor de speler een robot killende tol wordt. 

Blaster
Lasergun
Lightsword 
Plasmarifle





Op een gegeven moment dacht Frozen Duck bij zichzelf ‘Wat kan onze game nou nog epischer maken?” En natuurlijk was ons antwoord: Meer particles! Daarom hebben de projectiles van de speler wapens nu ook particles. Net zoals de enemyprojectiles.

Een handige nieuwe feature is de retry-button. Hierdoor hoef je niet elke keer opnieuw vanuit het hoofdmenu een nieuwe game te beginnen, maar kun je gemakkelijk op ‘retry’ klikken zodra je game-over bent. Het level waarin je doodging begint dan weer opnieuw. Een laatse nieuwe feature is de animatie bij het versnellen van de speler. Zodra je een speed-powerup oppakt, krijgt de speleranimatie een fancy effectje.

Natuurlijk heeft Frozen Duck, zoals gewoonlijk, weer een paar leuke vergaderingen gehad. Hier zijn een paar kiekjes. 

Zoals altijd ons overzichtelijke werkschema

Maaike maakt iedereen verslaafd aan kubussen

Herman is een evil wizard!
Dit was alweer de laatste blog van Frozen Duck games. Maar wees niet getreurd, want a.s. vrijdag is het Symposium. Dus kom allemaal kijken en stem vooral op onze game, R.U.L.E.!

-Frozen Duck Games

Geen opmerkingen:

Een reactie posten