Heey iedereen, en welkom bij alweer de laatste blogpost van
Frozen Duck. De tijd tikt door en de deadline komt steeds dichter bij, dus ook
Frozen Duck Games is bezig met het afronden van het project. Natuurlijk zijn er
afgelopen twee weken weer vele features bijgekomen. Maar allereerst, aanschouw het (voorlopige) geweldige ontwerp van ons gamedoosje.
Het ontwerp is gemaakt door onze eigen Victor. En zoals te
zien op de foto, zijn er weer nieuwe enemies aan onze game toegevoegd! Voorheen
hadden we alleen nog maar de Grunt en de Enforcer als enemies. Maar nu hebben
we nog vijf nieuwe enemies toegevoegd. Namelijk de Spheroid, Quark, Tank, Hulk
en Electrode.
|
Hulk |
|
Enforcer |
|
Grunt |
|
Tank |
|
Quark |
|
Spheroid |
|
Electrode |
De enemies hebben ieder hun eigen gave. Zo volgen de Grunts,
Hulk en Tanks de player. Maar Hulks zijn onverwoestbaar, en stalken je dus de
hele wave door! Dit betekent dat ze ook niet te hoeven worden vernietigd om een
wave of level te halen.
Spheroids en Quarks zijn rondvliegende enemies, die andere
enemies spawnen. Zo worden Enforcers gespawnt door Spheroids en Hulks door
Quarks. De Hulks en Enforcers vuren bullets af op de speler. De bullets van de
Hulk zijn bouncing bullets, dit wil zeggen dat ze terugkaatsen tegen muren.
Deze bullets zijn hierdoor lastig te ontwijken.
De electrode is de enige stilstaande enemy. Zodra je tegen
een electrode aanloopt wordt je ‘ge-elektrocuteert’ en verlies de player een
leven. Overigens een andere nieuwe feature van R.U.L.E. is het terugkrijgen van
levens. Elk level krijgt de player weer een nieuw leven erbij. Hierdoor is de
game wat makkelijker en speelbaarder dan voorheen. Daarbij is ook de Difficulty
wat omlaag gezet. Level 1 uit de vorige versie is nu vergelijkbaar met level 4.
Niet alle enemies spawnen overigens al vanaf level 1. In
level 1 spawnen alleen nog maar Grunts en Electrodes. Pas vanaf level 2 spawnen
er ook Hulks en in level 3 Spheroids en dus ook Enforcers. Als allerlaatste
spawnen de Quarks en Tanks, vanaf level 4.
Een andere awesome nieuwe toevoeging aan R.U.L.E. zijn
mensen. Deze kun je redden en hiermee extra punten scoren voor een hogere
highscore! Er bestaan twee soorten mensen, de fleeing human en de wandering
human. De namen spreken voor zich. Er is alleen één nadeel. Je kunt ze ook
raken met je wapen. Dus als je in een evil-bui bent, kun je leuk mensen
afslachten. Elke keer als je een mens killed verlies je echter punten, en je
hoort een beangstigende doodskreet. Kijk trouwens ook goed naar de shirts van
de human-sprites. Jawel, een broccoli en een eend!
|
Emo - Wandering human |
|
Girl - Fleeing human |
Zoals je in de video van de vorige blogpost kan zien, waren
de pick-up sprites van de wapens niet erg goed zichtbaar. Maar daar is
verandering in gekomen. Door onze nieuwe wapen sprites, gemaakt door onze eigen
Wouter. De pick-ups zijn niet alleen fancier gesprite, maar hebben ook een glow
over zich heen. En op het moment dat je een nieuw wapen oppakt, is er een nice
effectje. Bovendien kun je nu zien welk wapen je op het moment vast hebt. Links
onderin het scherm wordt dit weergeven samen met een balkje dat aanduidt of je de altfire al hebt gebruikt.
Niet alleen de sprites zijn epischer, maar de ook de
soundeffects zijn nieuw. Elk wapen heeft nu zijn eigen soundeffect. De
lightsword is overigens totaal veranderd. Voorheen zag het eruit als een
normaal zwaard, maar nu is het meer een soort van lightsaber. De lightsword heeft
in de nieuwe versie een altfire. *lightsword is happy* :> De altfire is een
spin, waardoor de speler een robot killende tol wordt.
|
Blaster |
|
Lasergun |
|
Lightsword |
|
Plasmarifle |
Op een gegeven moment dacht Frozen Duck bij zichzelf ‘Wat
kan onze game nou nog epischer maken?” En natuurlijk was ons antwoord: Meer
particles! Daarom hebben de projectiles van de speler wapens nu ook particles. Net
zoals de enemyprojectiles.
Een handige nieuwe feature is de retry-button. Hierdoor hoef
je niet elke keer opnieuw vanuit het hoofdmenu een nieuwe game te beginnen,
maar kun je gemakkelijk op ‘retry’ klikken zodra je game-over bent. Het level
waarin je doodging begint dan weer opnieuw. Een laatse nieuwe feature is de
animatie bij het versnellen van de speler. Zodra je een speed-powerup oppakt,
krijgt de speleranimatie een fancy effectje.
Natuurlijk heeft Frozen Duck, zoals gewoonlijk, weer een
paar leuke vergaderingen gehad. Hier zijn een paar kiekjes.
|
Zoals altijd ons overzichtelijke werkschema |
|
Maaike maakt iedereen verslaafd aan kubussen |
|
Herman is een evil wizard! |
Dit was alweer de laatste blog van Frozen Duck games. Maar
wees niet getreurd, want a.s. vrijdag is het Symposium. Dus kom allemaal kijken
en stem vooral op onze game, R.U.L.E.!
-Frozen Duck Games
Geen opmerkingen:
Een reactie posten